Klinkt beter 432 EVO
 

 
Google Translate
 
 
 
Navigatie
 
HOME
TWEEDEHANDS - DEMO HIFI
RECENSENTEN QUALITYHIFI
REVIEWS TESTS
NIEUWSBERICHTEN 2016
NIEUWSBERICHTEN 2015
NIEUWSBERICHTEN 2014
NIEUWSBERICHTEN 2013
NIEUWSBERICHTEN 2012
HIFIWINKELS Nederland
PRODUCENTEN & MERKEN
IMPORTEURS & DISTRIBUTEURS
ZET JE HIFISURROUNDSET ONLINE !
AUDIO & VIDEO MEUBELS
CONTACT - INFO
YOU TUBE QUALITYHIFI
 
Zoeken op Qualityhifi
 
 
HiFi Supply accessoires
 

 
Akiko Audio
 

Akiko Audio Churchilllaan 69 6226CT Maastricht  info@akikoaudio.com

 
Google Ads
 
 
Intosurround
 

Intosurround is de audiowinkel voor de echte liefhebber. Toonaangevende merken van verschillende Nederlandse importeurs en het Zweedse topmerk XTZ, staan garant voor een geweldige beleving.XTZ is uitsluitend te koop bij Intosurround voor Nederland en BelgiŽ. Door op deze wijze de producten op een andere manier aan te bieden, heeft u een HighEnd product tegen een zeer aantrekkelijke prijs.Flight forum 3542  5657 DW Eindhoven Nederland E-mailadres: info@intosurround.nl Telefoonnr.: +31 (0)40-2342415

Intosurround Eindhoven

 
Introductie streaming audio door Jord Groen
 

Jord Groen Triple M Audio Shop

 
HiFi Studio Zwaard
 

 
Fabscreations
 

Welkom bij Fabscreations. Onze website is nog in ontwikkeling, maar mocht u interesse hebben in 1 van de schilderijen of meer informatie willen, kunt u contact opnemen door gebruik te maken van het contactformulier op de site.

fabscreations

 
FWD Magazine
 

 Vindt hier de laatse reviews

FWD Magazine cover

 
You tube Qualityhifi
 

Klik hier voor de Qualityhifi-YouTube website en bekijk vele films en verslagen

Kijk ook op Qualityhifi youtube

 
Prima Luna
 

Durob Audio BV PO. Box 109  5250 AC Vlijmen The Netherlands primaluna@primaluna.nl

Prima Luna Prologue Dialogue

 
John Van Gent
 

In de hifi wereld heerst nog steeds de veronderstelling dat 'goed' duur moet zijn, JvG bewijst het tegendeel en biedt goede producten aan tegen een nog betere prijs. High-End audiokabels johnvangent De Hennepe 455 4003 BG Tiel info@jvg-kabels.nl

John Van Gent
High End Audiokabels

De John van Gent Magic-Link "Reference" plus

 
Amity HiFi
 

 

John Van Polen. De akoestiek van de luisterruimte Een ondergeschoven kindje.

De akoestiek van de luisterkamer is een zeer bepalende factor voor de prestatie van een geluidsinstallatie. Om dit duidelijk te maken, is een vergelijking met een muziekinstrument als een klassieke gitaar instructief. Vergelijk de geluidsapparatuur met de snaren van de gitaar en de luisterkamer met de klankkast en het is direct duidelijk dat snaren van goud niet zullen helpen als de klankkast niet meewerkt. Een optimale akoestiek kan helpen het maximale aan klank uit een voordelig systeem te halen, terwijl een beroerde akoestiek de meest verfijnde installaties om zeep kan brengen. Het onderwerp akoestiek is in Nederland lange tijd schromelijk verwaarloosd; de laatste jaren zien we een voorzichtige kentering. Laten we even kort enkele problemen en oplossingen belichten.

Normale modes

Een stemvork die wordt aangeslagen, zal met een bepaalde frequentie gaan trillen en een specifieke toon voortbrengen. In feite heeft elk object een zogeheten eigenfrequentie. Als het gaat om het systeem luisterkamer plus ingesloten lucht, spreekt men van normale modes of resonanties. Dit fenomeen uit zich als een forse hoeveelheid geloei en gedreun als de geluidsinstallatie bepaalde lage tonen voorbrengt. Normale modes kunnen het luisteren tot een hel maken. Ze zullen doorgaans ernstiger zijn naarmate de kamer kleiner is, de wanden vlakker en harder zijn, de luidsprekers dichter tegen de wand zijn gedrukt en de geluidsinstallatie dieper doorloopt in het laag. Het is van groot belang dat het formaat van de luidsprekers past bij de kamer, die op zijn beurt voldoende gestoffeerd moet zijn.

De WAF factor

Een meer fundamentele oplossing is het aanpassen de frequentiekarakteristiek van het systeem aan de kamer, bij voorkeur via een processor die werkt in het digitale domein. Maar ja, van al dat gemanipuleer zal het kwetsbare muzieksignaal niet beter worden. Een geheel andere aanpak is het plaatsen van zogeheten basvallen die het overschot aan energie in het laag absorberen. Een zeer effectief product is hier de Tube Trap van het Amerikaanse ASC die doorgaans in de hoeken achter de luidsprekers worden geplaatst. Nadeel is dat deze meer dan manshoge cilinders een extreem lage Woman Acceptance Factor (WAF) hebben. Iets prettiger ogen de zogenaamde DAAD’s van het Italiaanse Acoustica Applicata die naar verluid ongeveer hetzelfde doen.

Reflectie en diffusie

Een aanverwant probleem is het reflecteren van het geluid uit de speakers tegen vloer, zijwanden en plafond. Hierdoor zal een deel van de muzikale informatie het oor van de luisteraar op het verkeerde moment uit een verkeerde richting bereiken. Bovendien zullen de effecten van de frequentie afhangen. Zowel de ruimtelijkheid als de klankbalans kan hier ernstig onder leiden. Nou, simpel, dan plamuren we de woning dicht met kleden, gordijnen en zachte meubels, zodat de reflecterende vlakken veranderen in absorberende. Helaas, dat is te simpel gedacht. Als er teveel geluidsenergie wordt geabsorbeerd, verdwijnt de levendigheid en dynamiek namelijk uit de weergave. Reflectie is nodig, maar dan wel onregelmatig, tegen voorwerpen van diverse afmetingen en in willekeurige richtingen. Deze vorm van reflectie noemt men meestal diffusie. In een goede luisterruimte bestaat een precair evenwicht tussen absorptie en diffusie. Het laatste is te bevorderen door het plaatsen van bijvoorbeeld boekenkasten of CD-racks waarin de items met wisselende tussenruimte worden gegroepeerd. Mijn moeder had vroeger een letterbak aan de muur hangen, een soort sjoelbak met vakjes, afgeladen met prullaria. De ideale diffusor! Er zijn dus simpele wijzigingen in de inrichting van de kamer mogelijk met grote klankmatige voordelen. En het hoeft lang niet altijd wat te kosten!

De weerbarstige praktijk

Met deze kennis gewapend, is het interessant eens een blik te werpen op de geluidsinstallaties en hun akoestische omgeving “bij de mensen in het land”. Op internet zijn daarvan talloze afbeeldingen te vinden en niet zelden lopen mij daarbij de koude rillingen over de rug. De voorbeelden van hoe het niet moet, zijn legio. Veel te grote luidsprekers in een kleine, keiharde ruimte, aangestuurd door een wel erg bescheiden versterker. Hoe blijft al dat laag onder controle en waar moet het heen? Meubels of boekenkasten die tegen of zelfs voor luidsprekers staan, grote raampartijen met nauwelijks een stukje stof ervoor enzovoort. Nu is een ieder zelf verantwoordelijk voor z’n keuzes, maar dat neemt niet weg dat volgens natuurkundige principes bepaalde opstellingen echt niet kunnen klinken. Vele audiophielen die bijvoorbeeld een vermogen uitgeven aan een nog beter element voor hun platenspeler, realiseren zich onvoldoende dat de factor die hun luisterplezier het meest beperkt toch echt de akoestiek is. Daar is vaak nog een wereld te winnen!

De dealers

Toen ik zo’n acht jaar geleden dealers en importeurs attent maakte op mijn in de VS aangeschafte Tube Traps, was de reactie lauw. Te groot, te lelijk, te duur. Het onderwerp akoestiek had in die periode nog niet bepaald prioriteit. Ook op de luisterruimten in veel winkels viel het nodige aan te merken. Ik zie de laatste tijd meer belangstelling. In diverse winkels steken de eerder genoemde DAAD’s de kop op en worden luisterkamers onder handen genomen. Dat zal ook te maken hebben met de toenemende kwaliteit en bereikbaarheid van producten van topklasse, die nu eenmaal zekere eisen stellen aan de ruimte. Bij Sense of Music te Leiden is onlangs de luisterkamer akoestisch geoptimaliseerd door Toine Dingemans van Soundscapes. Voor meer informatie verwijs ik naar zijn zeer informatieve website.

John Van Polen

Informatie
www.soundscapes.nu