Klinkt beter 432 EVO
 

 
Google Translate
 
 
 
Navigatie
 
HOME
TWEEDEHANDS - DEMO HIFI
RECENSENTEN QUALITYHIFI
REVIEWS TESTS
NIEUWSBERICHTEN 2016
NIEUWSBERICHTEN 2015
NIEUWSBERICHTEN 2014
NIEUWSBERICHTEN 2013
NIEUWSBERICHTEN 2012
HIFIWINKELS Nederland
PRODUCENTEN & MERKEN
IMPORTEURS & DISTRIBUTEURS
ZET JE HIFISURROUNDSET ONLINE !
AUDIO & VIDEO MEUBELS
CONTACT - INFO
YOU TUBE QUALITYHIFI
 
Zoeken op Qualityhifi
 
 
HiFi Supply accessoires
 

 
Akiko Audio
 

Akiko Audio Churchilllaan 69 6226CT Maastricht  info@akikoaudio.com

 
Google Ads
 
 
Intosurround
 

Intosurround is de audiowinkel voor de echte liefhebber. Toonaangevende merken van verschillende Nederlandse importeurs en het Zweedse topmerk XTZ, staan garant voor een geweldige beleving.XTZ is uitsluitend te koop bij Intosurround voor Nederland en BelgiŽ. Door op deze wijze de producten op een andere manier aan te bieden, heeft u een HighEnd product tegen een zeer aantrekkelijke prijs.Flight forum 3542  5657 DW Eindhoven Nederland E-mailadres: info@intosurround.nl Telefoonnr.: +31 (0)40-2342415

Intosurround Eindhoven

 
Introductie streaming audio door Jord Groen
 

Jord Groen Triple M Audio Shop

 
HiFi Studio Zwaard
 

 
Fabscreations
 

Welkom bij Fabscreations. Onze website is nog in ontwikkeling, maar mocht u interesse hebben in 1 van de schilderijen of meer informatie willen, kunt u contact opnemen door gebruik te maken van het contactformulier op de site.

fabscreations

 
FWD Magazine
 

 Vindt hier de laatse reviews

FWD Magazine cover

 
You tube Qualityhifi
 

Klik hier voor de Qualityhifi-YouTube website en bekijk vele films en verslagen

Kijk ook op Qualityhifi youtube

 
Prima Luna
 

Durob Audio BV PO. Box 109  5250 AC Vlijmen The Netherlands primaluna@primaluna.nl

Prima Luna Prologue Dialogue

 
John Van Gent
 

In de hifi wereld heerst nog steeds de veronderstelling dat 'goed' duur moet zijn, JvG bewijst het tegendeel en biedt goede producten aan tegen een nog betere prijs. High-End audiokabels johnvangent De Hennepe 455 4003 BG Tiel info@jvg-kabels.nl

John Van Gent
High End Audiokabels

De John van Gent Magic-Link "Reference" plus

 
Amity HiFi
 

 
Zet je Hometheater of HiFi set online

digitaal versus analoog

Deel 2. Digitaal versus analoog.

De natuur en dus ook de mens, is analoog geschapen. Analoog wil zeggen: op elkaar gelijkend, zonder overgangen, stappen of discontinuiteiten. Digitaal is bedacht door de mens. Oorspronkelijk doel van de digitale techniek was elektronische machines te bouwen die konden rekenen: de computers. Omdat digitale schakelingen eenvoudig en goedkoop te verkleinen zijn, werden steeds meer toepassingen voor deze digitale techniek gevonden. Ook het bewaren van digitale gegevens kan nu eenvoudig, goedkoop en betrouwbaar. Zelfs het ontwerpen van digitale techniek gaat gemakkelijker en sneller dan het ontwerpen van analoge schakelingen, omdat digitaal ontwerp deels te automatiseren is en veel minder complicerende randvoorwaarden kent. Dus primair om redenen van tijd , gewicht, afmetingen en dus geld is de analoge techniek (in vrijwel alle toepassingsgebieden overigens) verdrongen door de digitale techniek.
In zeer veel gevallen heeft dit zeer positief uitgepakt: computers, internet, massale opslaggeheugens, medische toepassingen etc.
Echter wanneer ons doel is optimale muziekbeleving (compromisloos ontwerpen!) heeft digitale techniek veel nadelen; lees maar verder! Overigens ook ondergetekende prefereert het gebruiksgemak en de afwezigheid van stoorgeluiden van de digitale media boven die van de LP...

Ingenieurs (tot welk volk ik me ook mag rekenen) en wiskundigen hebben afgeleid op welke wijze we een analoog signaal (lees: muziek) kunnen omzetten in digitaal en weer terug, in principe zonder verlies van informatie (lees: beleving). In een artikelserie van Dr. John Beerends voor HVT wordt duidelijk uitgelegd hoe men dat kan doen. Zijn conclusie is dan ook dat digitaal beter is dan analoog ofwel de CD is beter dan de LP. Hoezeer dhr. Beerends puur theoretisch gelijk heeft, is de praktijk echter complexer en minder rooskleurig (en waar zien we dat vaker?).
De moeilijkheid zit namelijk in de uitvoering van met name de omzetting van digitaal naar analoog. In die uitvoering gaat het nogal eens fout. Vooral vanwege deze omzetting zijn er gehoormatig zo´n grote verschillen tussen CD spelers en zijn er ook zovele technisch zeer verschillende oplossingen bedacht. Een teken aan de wand! De belangrijkste problemen zal ik eenvoudig toelichten.

Op de eerste plaats moeten de digitale porties weer met het exact hetzelfde (lees: frequentie) en constante ritme (lees: fase) omgezet worden als bij de omzetting van analoog naar digitaal. Hiertoe dient de zogenaamde klok (Engels: clock) en de bijbehorende schakeling en voeding. Hoe nauwkeuriger, hoe beter. De Guido Tent clocks zijn derhalve voor vrijwel alle digitale bronnen een weldadige zegen. Zie bijvoorbeeld: http://www.hayendaudio.nl/html/hea_services.html.

Ten tweede zijn er veel componenten nodig om het uitgangssignaal van de DAC (Digital Analog Converter) te versterken tot een voor uw versterker bruikbare vorm. Meestal gebruikt men daarvoor opamps die vaak debet zijn aan een korrelige en slissende weergave zie o.a.: hier  

Ten derde zijn zeer scherpe filters nodig om het hakkelige DAC signaal glad te strijken (lees: analoog te maken) en te ontdoen van hoogfrequente stoorsignalen. Filters werken in drie opzichten verre van perfect:
- de verzwakking ofwel onderdrukking is per definitie nooit 100 procent
- in het frequentiegebied waar filters idealiter niets mogen doen verdraaien ze nog altijd de fase (fasezuiverheid is essentieel voor een snelle attaque ofwel impulsweergave en voor een precieze en grote ruimtelijke afbeelding)
- filters bevatten veel condensatoren en meestal weer opamps met alle risico´s van dien.

Bij het lezen van bovenstaande moet u weten dat wij mensen zeer bijzondere eigenschappen bezitten die veel meer vermogen dan de in de audiowereld gebruikelijke meetinstrumenten. Niet alleen heeft ons oor een zeer groot dynamisch bereik, maar vooral kan ons oor in samenwerking met de hersenen zeer zachte geluiden waarnemen temidden van hoge geluidsniveau´s. Een voorbeeld: u kunt iemand die zacht spreekt toch verstaan tijdens bijvoorbeeld een popconcert. Of u kunt de baby boven horen huilen terwijl de TV hard aan staat. Ingenieurs kennen dit fenomeen in de stochastische signaaltheorie. Voor mijn betoog betekent dit dat u ondanks filteren altijd hoort wat een digitale bron doet: hakkelen, stoorsignalen produceren en fase veranderen.

De analoge LP werkt veel eenvoudiger en heeft veel minder electronica nodig. Het inderdaad gebrekkige electro-mechanische syteem van groef-naald-element werkt tenminste principieel analoog (lees: zonder hakkels, continu) en geeft dus principieel geen fasefouten en interferentiestoringen. Daarom klinkt ondanks ruis, spettersen dergelijke, een LP rustiger, dynamischer en meer doortekend, kortom levensechter!

Tot slot: zeker de klassieke 16-bits CD heeft een abrupte beperking in het frequentiebereik naar boven toe. Het frequentuebereik van een LP is ook begrensd, maar deze begrenzing verloopt zeer geleidelijk: belangrijk voor onze perceptie van de muziek (cf. de stochastische signaaltheorie). Niet voor niets geeft onder andere SACD op dit aspect winst.

Conclusie.
De digitale formaten bieden veel gebruiksgemak en veel muziek op een drager. Anders dan veel fabrikanten u willen doen geloven is de weergavekwalteit zeker niet vanzelfsprekend beter (lees: realistisch muziek beleven) dan van een analoge bron als de LP of van een goede opname op tape. SACD kan in de buurt komen van een goede draaitafel of recorder.
Geloof in alle gevallen echter alleen uw eigen oren en bedenk dat fabrikanten graag werven met verbeteringen voor u, echter vooral om weer nieuwe producten te kunnen verkopen liefst tegen een lagere fabricage kostprijs en dus meer winst.
Compromisloos ontwerpen: wordt u er muzikaal beter van of de kas van de fabrikant?

www.hayendaudio.nl
Heeft u vragen mail dan naar

 

 

 
 
 

NL Tronics

NLtronics officiële importeur ATECA LCD/Plasma TV meubelen.

NLtronics officiële importeur ATECA LCD/Plasma TV meubelen

Met trots kondigen wij aan dat we de exclusieve distributie/verdeler rechten hebben verworven voor ATECA LCD/Plasma TV meubelen in Nederland en België. Meubels die wat betreft kwalitiet, Frans design en uitstraling op grote hoogte staan en toch aantrekkelijk geprijsd  zijn en toch niet mogen ontbreken in uw  showroom. Recensies zoals in het bekende Engelse nieuwsblad "WHAT HIFI"over de Ateca producten zijn zeer lovend. Voor een overzicht van de producten kunt U kijken op www.NLtronics.nl of download hier de folder

Lees verder
 

Inleiding serie 2

HEA

1. Inleiding.

Afgelopen zomervakantie zaten we van onze vakantie te genieten in het zonnige zuiden. In een oase van rust met enkel krekels en vogels op de achtergrond en een goed glas in de hand, nemen dan je gedachten de vrije loop. Een ideale situatie om alles eens van een hele grote afstand en vanuit nieuwe invalshoeken te overpeinzen.

Om bij de vakantie te blijven: waarom kiest de een voor vakantie in Nederland en de ander voor Frankrijk, Italie, Thailand, of noem maar op? Ja natuurlijk, het budget speelt zeker een rol. Maar ook binnen ieders budget zijn keuzes te maken.
Mogelijk dat daarbij deels dezelfde achtergronden meespelen als bij de audio onderwerpen die ik in deze serie nader wil belichten. Want: hoe zou het toch komen dat er zovele audiocomponenten op de markt verkrijgbaar zijn die op schier oneindige manieren te combineren zijn en die allen zo verschillend zullen klinken? Het is zeker niet alleen een kwestie van prijs: ieder heeft zeker al meegemaakt dat een goedkopere set haar/hem veel beter bevalt dan een duurdere....

Ook valt op dat er zeer veel verschillende techniek ingezet wordt, waar over de voor en tegens  niemand het ooit eens lijkt te zijn.....En toch beweert iedere fabrikant dat hij ´weergave van de werkelijkheid´ ( op zijn Engels: High Fidelity´) nastreeft. De kretologie vanuit de fabrikanten neemt toe in omvang en schreeuwerigheid. Brengen al die nieuwe technieken ons als luisteraars echt winst, is het commerciele praat om opnieuw te kunnen verkopen, of is een hogere winstmarge het waarlijk oogmerk van een fabrikant? Brengen al die nieuwe (of als nieuw voorgespiegelde) technieken echt muzikale winst of heeft bijvoorbeeld (behalve de specifieke onhebbelijkheden en ongemakken) vinyl muzikaal gezien nog bestaansrecht, net als bijvoorbeeld buizenelectronica?

Meten lijkt niet de oplossing om voor eenieder eeneenduidig en onomstotelijk vast te stellen wat goed is en wat niet (of ´minder´). De pogingen daartoe zijn al oud: de DIN 45500 norm voor high fidelity bestaat al meer dan 40 jaar en heeft alle glans verloren, voor zover die norm die glans al van meet af aan had!. Bij mijn weten heeft men nooit een nieuwe betere standaard kunnen en willen definieren. Een teken aan de wand? In tests in veel vakbladen lijkt alles ook altijd geweldig.

Verrassend vind ik altijd hoe je lopende door de gangen van een grote show zoals de VAD al vaak op de gang door de openstaande deur kunt horen of er een set staat opgesteld die MUZIEK maakt of een set die moe en dus vermoeiend of opdringerig klanken voortbrengt... Hoe komt dat en wat zit daar achter?

In een nieuwe serie artikelen (de eerste ging over: ´waarom klinkt buizen electronica beter dan halfgeleider electronica´ ; deze serie is nog steeds te lezen op www.qualityhifi.nl) wil ik in begrijpelijke taal allereerst mijn visie geven over de achtergronden van de bovengenoemde fenomenen en vervolgens vanuit de techniek beschrijven waarom er niet zoiets kan bestaan als de perfecte set, ook al speelt geld geen rol!

De nu geplande onderwerpen zijn:
• Door de cultuur bepaald?
• Analoog versus digitaal (met een knipoog naar Dr. John Beerends)
• Trade-offs bij versterkers
• Trade-offs bij luidsprekers
• Interconnecties
• Upgrades en accessoires

Hay-End Audio wenst u veel genoegen toe!

Waarschuwing cq. tip: deze serie is primair bedoeld voor muziekliehebbers, alhoewel audiofielen (bedoeld zijn de mensen die vooral met apparatuur bezig willen zijn) er veel van zouden kunnen leren!

www.hayendaudio.nl

 
 
 

Studio Noot x

 The magic of live reproduction. Studio noot are constantly looking for the ultimate natural reproduction of music. The brands we represent in the Netherlands are all selected because of their purist approach.

Lees verder
 

Marten

Marten is a high-end speaker company from Sweden, creating exclusive products for discerning lovers of audio and music.  Welcome to the new Marten web site, where we present the new Marten company.

Marten is developing three different product lines; Coltrane series is where you will find Marten's spectacular reference models. The Heritage series embodies Marten Design's original philosophy, refined and updated. And under development, the Design series, a new concept of speakers, designed to fit easily into a contemporary living space.

Once again welcome and we hope you will enjoy the new Marten.

Lees verder
 

HVP Audio

Stillpoints ESS audio rack.HVP Audio is opgericht in 2000 met de filosofie audioprodukten te importeren die iets speciaals bijdragen aan de muziekbeleving van de kritische luisteraar

De oprichter en eigenaar Hans van Put, die hiervoor al hoge eisen stelde aan muziekreproduktie, was (en is nog steeds) actief in een lange zoektocht naar het ideale audiosysteem. Gedurende deze periode is er veel ervaring opgedaan met vele componenten en diverse combinaties.-------The founder and owner Hans van Put, always having high demands about music reproduction, already (and still) was active with a long search for the ideal audio system. During this period a lot of experience has been made with many components and with diverse combinations.

Lees verder
 
<< Start < Vorige 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 Volgende > Einde >>

Resultaten 2621 - 2630 van 3721