Klinkt beter 432 EVO
 

 
Google Translate
 
 
 
Navigatie
 
HOME
TWEEDEHANDS - DEMO HIFI
RECENSENTEN QUALITYHIFI
REVIEWS TESTS
NIEUWSBERICHTEN 2016
NIEUWSBERICHTEN 2015
NIEUWSBERICHTEN 2014
NIEUWSBERICHTEN 2013
NIEUWSBERICHTEN 2012
HIFIWINKELS Nederland
PRODUCENTEN & MERKEN
IMPORTEURS & DISTRIBUTEURS
ZET JE HIFISURROUNDSET ONLINE !
AUDIO & VIDEO MEUBELS
CONTACT - INFO
YOU TUBE QUALITYHIFI
 
Zoeken op Qualityhifi
 
 
HiFi Supply accessoires
 

 
Akiko Audio
 

Akiko Audio Churchilllaan 69 6226CT Maastricht  info@akikoaudio.com

 
Google Ads
 
 
Intosurround
 

Intosurround is de audiowinkel voor de echte liefhebber. Toonaangevende merken van verschillende Nederlandse importeurs en het Zweedse topmerk XTZ, staan garant voor een geweldige beleving.XTZ is uitsluitend te koop bij Intosurround voor Nederland en BelgiŽ. Door op deze wijze de producten op een andere manier aan te bieden, heeft u een HighEnd product tegen een zeer aantrekkelijke prijs.Flight forum 3542  5657 DW Eindhoven Nederland E-mailadres: info@intosurround.nl Telefoonnr.: +31 (0)40-2342415

Intosurround Eindhoven

 
Introductie streaming audio door Jord Groen
 

Jord Groen Triple M Audio Shop

 
HiFi Studio Zwaard
 

 
Fabscreations
 

Welkom bij Fabscreations. Onze website is nog in ontwikkeling, maar mocht u interesse hebben in 1 van de schilderijen of meer informatie willen, kunt u contact opnemen door gebruik te maken van het contactformulier op de site.

fabscreations

 
FWD Magazine
 

 Vindt hier de laatse reviews

FWD Magazine cover

 
You tube Qualityhifi
 

Klik hier voor de Qualityhifi-YouTube website en bekijk vele films en verslagen

Kijk ook op Qualityhifi youtube

 
Prima Luna
 

Durob Audio BV PO. Box 109  5250 AC Vlijmen The Netherlands primaluna@primaluna.nl

Prima Luna Prologue Dialogue

 
John Van Gent
 

In de hifi wereld heerst nog steeds de veronderstelling dat 'goed' duur moet zijn, JvG bewijst het tegendeel en biedt goede producten aan tegen een nog betere prijs. High-End audiokabels johnvangent De Hennepe 455 4003 BG Tiel info@jvg-kabels.nl

John Van Gent
High End Audiokabels

De John van Gent Magic-Link "Reference" plus

 
Amity HiFi
 

 

Hawk Audio

In 1968 werd begonnen met de verkoop van audio kits. In die tijd gebeurde dat als een van de projecten vanuit een elektronica winkel in Rotterdam, waar de meest geavanceerde elektronische componenten uit die tijd werden verkocht. Die winkel, Van Dam Elektronica, was de eerste in Nederland waar geïntegreerde schakelingen, plastic transistoren, een complete reeks 1% metaalfilm weerstanden en condensatoren voor gedrukte bedrading werden verkocht .
Een reeks van kits en complete schakelingen werden toen ontwikkeld, bijvoorbeeld voor het meten van sluitertijden in fototoestellen, een timer voor een automatische koffiezetter, een teller voor bloembollen etc.

 De allereerste versterker werd nog met germanium transistoren gemaakt en het was een ramp! Door temperatuurproblemen waren vrijwel alle eindversterkers binnen enkele maanden defect. Daarna zijn we begonnen met zogenaamde "solid state" ontwerpen voorzien van silicium transistoren zoals de bekende 2N3055. Een tweede ontwerp werd de "Hart Versterker" genoemd. Dat model werd een groot succes. Het werd geadverteerd onder het motto dat de versterker "het hart" van de installatie is. In die tijd wisten we nog niet hoe waar dat was (en nog steeds is). In die "Hart" versterker werd een schakeling gebruikt die door Peter Walker werd ontwikkeld en voor het eerst toegepast in de Quad 303. Dat was de "triplet" stroomversterker. Die schakeling was erg stabiel, zelfs met een complexe belasting en bovendien kortsluitvast zodat een uitgangsbeveiliging overbodig was. In 1971 werd een klein bedrijf opgericht door Nico Visch en John van der Sluis met als doelstelling het ontwerpen en verkopen van audio versterkers. De merknaam voor het eerste product, een 25 Watt eindversterker, was "Hawk". Binnen twee jaar werden meer dan 400 versterkers van dat type verkocht en er zijn er nog steeds vele in gebruik. Het bedrijfje sloot in 1973 o.m. vanwege teleurstellende financiële resultaten . In 1978 werd opnieuw begonnen, ditmaal met Peter van Willenswaard en John van der Sluis. In die tijd "ontdekten" we de artikelen van Matti Otala (geschreven in de periode 1973-1976) waarin een vervelend effect in transistor versterkers beschreven werd, de zogenaamde "TIM" ofwel "Transiënt Intermodulatie Vervorming". Dat fenomeen treedt op als een (ingangs) transistor niet het vermogen heeft voldoende stroom te leveren om de ingangscapaciteit van de volgende transistor te op- en ontladen. Er werd een nieuwe schakeling ontwikkeld waarin amper (overall) tegenkoppeling werd toegepast. Ook die schakeling was onvoorwaardelijk stabiel bij elke soort belasting. Het resultaat was verbazingwekkend. Het geluid kwam niet meer uit de luidsprekers, maar er ontstond een "stereobeeld" . Opmerkelijk is dat veel ontwerpers nog steeds niet weten wat "TIM" is. Ze ontwerpen versterkers op de bekende manier met veel transitoren en vervolgens veel tegenkoppeling . Rond 1980 werd begonnen met het ontwerpen van luidsprekers. Het is duidelijk dat de meeste behuizingen worden gemaakt met een breedte en diepte van 25 - 30 cm. Dat heeft staande golven en resonanties tot gevolg in een gebied waar ons oor het gevoeligst is, rond 1 kHz. Na enkele experimenten met vormen afgeleiden van de "Gulden Snede", allemaal pyramideachtig van vorm met 5 of 7 zijden, bleek dat een gebogen frontpaneel minder "diffractie" tot gevolg heeft en dat een ronde pijp stijver is dan een vlak paneel . In 1982 werd een eigen tijdschrift gestart, "Audio & Techniek". Het eerst daarin gepubliceerde ontwerp was een "PIJP" luidspreker werkende volgens het "DA-Line" principe. Er werden ook nieuwe schakelingen ontwikkeld van voor- en eindversterkers en al die ontwerpen werden verkocht als kit voor doe-het-zelvers. Vooral de luidsprekers waren een groot succes, in enkele jaren werden er duizenden verkocht .


In Audio & Techniek werden vergelijkende testen gepubliceerd en daarnaast zo nu en dan een artikel over een bijzonder product. In het eerste nummer bespraken we een test van 12 cassettedecks met verbazingwekkende resultaten! Het bleek dat "mute" transistoren een mistig effect hadden op het stereobeeld. Elk apparaat, of het nu een cassettedeck, een tuner, een CD-speler of een versterker is, presteert beter zonder. In vrijwel alle commerciële apparatuur (en vooral surround versterkers met veel ingebouwde functies!) worden dergelijke schakelingen toegepast waardoor de audio kwaliteit overboord gaat .

In 1984 hadden we onze eerste ervaring met een "goede" buizen versterker set. En we waren met stomheid geslagen. Meer dan 15 jaar waren we bezig met solid state ontwerpen en we lachten om mensen die zeiden dat de transistor de moord is voor de geluidskwaliteit. En ze hadden gelijk ........ We moesten onze platgetreden pad verlaten en opnieuw beginnen.

Intussen hadden we de publicaties van Jean Hiraga c.s. in het Franse tijdschrift "l'Audiophile" gelezen en keer-op-keer herlezen. Hij stelde dat buizen schakelingen de enige begaanbare weg was! Vanaf 1988 tot 1999 hebben veel studenten hun studie voltooid met een afstudeerproject bij A&T. Enkele van die projecten waren bevredigend en resulteerden in nieuwe ontwerpen die als kit aangeboden werden. De meeste projecten voldeden niet! Ook werden in die tijd veel schakelingen "herzien" en aangepast aan nieuwe inzichten dan wel voorzien van nieuw ontwikkelde betere componenten . Aan het eind van 1999 werd de publicatie van A&T gestaakt en we konden ons volledig concentreren op het ontwerpen en verkopen van de jongste producten. Zowel binnen als buiten de organisatie van het huidige bedrijf werkt een team van specialisten mee aan de verdere perfectionering van de producten. Ook wordt constant onderzoek verricht voor nieuwe producten . De 21ste eeuw zijn we ingegaan met alle producten onder de merknaam "Hawk Audio", waarmee het imago van een dynamisch bedrijf verder onderbouwd wordt.

De menselijke perceptie
De manier waarop we horen is doorgaans niet het meest belangrijke interessegebied van een elektronica ingenieur. De meeste mensen die werken in het veld van onderzoek en ontwikkeling van audio schakelingen zijn elektronica ingenieurs. En zelfs deze specifieke groep weet doorgaans nauwelijks op welke manier we geluid en muziek ervaren. In de begintijd van audio veronderstelden we dat de mens geluid kon horen door de werking van het binnenoor. In het algemeen is dat wel juist, we kunnen op eenvoudige wijze de mogelijkheid meten tot het horen van frequenties en amplituden. Maar er is meer aan de hand. Tot 1978 was het niet mogelijk metingen te doen aan het binnenoor van een levend mens. Tot dan werd aangenomen dat de cochlea in het binnenoor en de haartjes daarop de toonhoogte konden "meten". Hoe korter die haartjes hoe hoger de toon en vice versa. In 1978 werd het mogelijk aan levende personen te meten en het bleek dat een enkele toon een "groep" haartjes aanstootte. Deze haartjes "vuren" elektronen af naar de hersenen. In de hersenen gebeurt iets heel bijzonders. De mens is in staat om een toon van bijvoorbeeld 1 kHz te herkennen zodra er twee sinussen van gelijke lengte (dus 2 x 1 ms) achter elkaar ontvangen worden. Je zou kunnen zeggen dat we tijdsintervallen meten en wanneer twee (of meer) identieke signalen in dezelfde "tijd" passeren dan wordt dat "vertaald" en herkennen we de toon . Wat zou dit nu voor ons als audio ontwerpers kunnen betekenen? Het betekent bijvoorbeeld dat als er een "tijdsverschuiving"plaats vindt er iets mis gaat in het hoofd. Je kunt de muziek wel horen, maar de kleinere details gaan verloren en het bepalen van de plaats in het stereobeeld wordt moeilijker, zoniet onmogelijk. We dienen er dus voor te zorgen dat er geen enkele component in de audio keten de tijd verschuift. Helaas, vele componenten doen dat juist wel! Dat kan het "geheugen" van een condensator zijn of de door stroomverschillen veroorzaakte verschuivingen in transistoren . Veel onderzoek is gedaan naar de perceptie van ons gehoor. Eén van de andere uitkomsten is dat we basgeluid als zodanig herkennen als de tweede en derde harmonische aanwezig zijn (dus zonder de eerste!).

Philosofische uitgangspunten
D e kern van de zaak zit in elektronica. Te veel elektronica verstoort eenvoudigweg het plezier van het luisteren naar muziek. Er zijn een paar eenvoudige manieren om vast te stellen of een audio keten "muzikaal" is. De meest simpele is dat je de neiging hebt om het geluid zachter te maken als de muziek "vervormd" wordt. Bij een goede installatie gebeurt het tegenovergestelde; je hebt dan de neiging om het juist wat luider te zetten! Een ander effect is dat (elektronisch) vervormd geluid gemakkelijker door muren dringt. Onvervormd geluid is veel minder hinderlijk voor de buren . Je zult meer plezier aan je muziek beleven als het grootste deel van het beschikbare budget wordt besteed aan de elektronica. Dat is erg eenvoudig te horen als je naar een wat duurdere set luistert, van zeg 50.000 Euro, en die aansluit op een paar eenvoudige (maar wel goede) luidsprekers. Andersom werkt eenvoudig niet! Als vuistregel kan dienen dat je 2/3 van het budget aan een versterker besteed en 1/3 aan de luidsprekers . Een versterker kan een afschuwelijk product zijn en dat om verschillende redenen. Allereerst kan er teveel elektronica in de signaalweg zitten. Over het algemeen zal minder elektronica beter presteren en dat gaat ook op voor buizen versterkers. Elektronica vermoordt de muziek . Hawk ontwerpen zijn relatief eenvoudig opgebouwd. Slechts enkele transistoren of buizen moeten het werk doen. Er is veel gesproken over de kwaliteit van componenten en natuurlijk hebben de gebruikte componenten al dan niet een goede kwaliteit. Maar allereerst dient het elektronisch ontwerp (de schakeling) zo goed mogelijk te presteren anders zullen dure weerstanden en/of condensatoren geen bijdrage kunnen leveren .
Al onze ontwerpen zijn zodanig opgebouwd dat er zo weinig mogelijkm componenten in de signaalweg zitten. Mooie condensatoren doen het beter dan de gemiddelde maar minder condensatoren is een nog betere weg. Daarom zit er in onze voor- en eindversterkers meestal slechts 1 condensator in de signaalweg . We gebruiken geen overall tegenkoppeling. We hebben dat simpelweg niet nodig. We "dwingen" een transistor of buis onder de meest ideale omstandigheden te functioneren en in het meest lineaire gebied van zijn karakteristiek . Als je nu naar de schakelingen in onze ontwerpen kijkt dan zou je kunnen zeggen dat het complex is. Dat klopt! Veel componenten worden toegepast om er voor te zorgen dat de spanningsverzorging zo stabiel als mogelijk is. Ten eerste willen we zo min mogelijk last van storing vanuit het lichtnet. Anderzijds is daar de actieve versterkende schakeling die ook voor variaties in het voedingsdeel kan zorgen. Dat geldt zowel voor analoge als voor digitale circuits . Een punt van aandacht is ook de gedrukte schakeling, de printplaat. Alle printplaten zijn voorzien van banen met een koperdikte van 105 micron. Dat is het drievoudige van de standaard dikte! Vervolgens wordt al het koper bedekt met een laagje lood/tin van 15 micron. De totale dikte wordt dan 120 micron. Een aantal doelen worden daarmee bereikt. Ten eerste de stabiliteit en betrouwbaarheid op lange termijn. Het koper kan nauwelijks corroderen vanwege de lood/tin laag. Ook is de kans op beschadiging bij de montage kleiner. Een dunne koperlaag laat eerder los als er langdurig (of te heet) aan gesoldeerd wordt. Verliezen door grote stromen worden ook verminderd (Ooit hebben we een verlies van 2 Volt gemeten op een 5 Volt voedingsbaan in een CD-speler!). Ook aardvlakken hebben op deze wijze een lagere impedantie . In de meeste ontwerpen zijn we er in geslaagd alle componenten op één printplaat te plaatsen. Daardoor is er minder bedrading nodig en de kans op storing daaruit is ook verminderd . Ook de luidspreker kits zijn zo eenvoudig als mogelijk is. De filtering vindt plaats via een serie filter wat in een twee-weg systeem bestaat uit slechts één spoel en één condensator. Een aangename bijkomstigheid is dat bij een seriefilter de toleranties van de componenten geen invloed hebben op de goede werking. De wisselfrequentie voor zowel de basweergever als voor de tweeter is altijd exact gelijk! Een seriefilter is minder complex en varieert minder in impedantie dan een parallel filter. Dat maakt het gemakkelijker om de luidspreker aan te sturen gezien vanuit de versterker, welke versterker dan ook ! Alle kits worden geleverd met onze garantie dat ze naar behoren zullen werken .

 De Ontwerpers.

Produkten:o.a.

A-60

VersterkersLuidsprekers,   CD en DVD

alle modellen luidsprekers

gemodificeerde CD-speler
  

 

Ons Adres

Hawk Audio
Provinciebaan 78
8880 - Ledegem
België
tel: (0032) (0)56 - 505582
Fax:
E-mail: contact 

Bezoek uitsluitend na telefonische afspraak!

 

ANWB Routeplanner Europa

Routebeschrijving:

vanuit Nederland
Bergen op Zoom
richting Gent (E17) (via toltunnel)
Kortrijk voorbij
afslag richting Brugge (A17/E19)
afslag richting Ieper (A19)
na 5 km is de eerste afslag Menen
onderaan rechtsaf en u bent dan op de Provinciale weg
twee "rondpunten" ofwel rotondes voorbij gaan en doorrijden richting Roeselare
er volgen dan drie afslagen rechtsaf naar Ledegem.
voorbij die derde weg rechts is het aan uw rechterhand
(naast de opslagloods van Maria Supermarkten)

 

 

Ons Adres

Hawk Audio
Provinciebaan 78
8880 - Ledegem
België
tel: (0032) (0)56 - 505582
Fax:
E-mail: contact  http://www.audio.nl/contact.htm

Bezoek uitsluitend na telefonische afspraak!

 

Routebeschrijving:

vanuit Nederland
Bergen op Zoom
richting Gent (E17) (via toltunnel)
Kortrijk voorbij
afslag richting Brugge (A17/E19)
afslag richting Ieper (A19)
na 5 km is de eerste afslag Menen
onderaan rechtsaf en u bent dan op de Provinciale weg
twee "rondpunten" ofwel rotondes voorbij gaan en doorrijden richting Roeselare
er volgen dan drie afslagen rechtsaf naar Ledegem.
voorbij die derde weg rechts is het aan uw rechterhand
(naast de opslagloods van Maria Supermarkten)