Klinkt beter 432 EVO
 

 
Google Translate
 
 
 
Navigatie
 
HOME
TWEEDEHANDS - DEMO HIFI
RECENSENTEN QUALITYHIFI
REVIEWS TESTS
NIEUWSBERICHTEN 2016
NIEUWSBERICHTEN 2015
NIEUWSBERICHTEN 2014
NIEUWSBERICHTEN 2013
NIEUWSBERICHTEN 2012
HIFIWINKELS Nederland
PRODUCENTEN & MERKEN
IMPORTEURS & DISTRIBUTEURS
ZET JE HIFISURROUNDSET ONLINE !
AUDIO & VIDEO MEUBELS
CONTACT - INFO
YOU TUBE QUALITYHIFI
 
Zoeken op Qualityhifi
 
 
HiFi Supply accessoires
 

 
Akiko Audio
 

Akiko Audio Churchilllaan 69 6226CT Maastricht  info@akikoaudio.com

 
Google Ads
 
 
Intosurround
 

Intosurround is de audiowinkel voor de echte liefhebber. Toonaangevende merken van verschillende Nederlandse importeurs en het Zweedse topmerk XTZ, staan garant voor een geweldige beleving.XTZ is uitsluitend te koop bij Intosurround voor Nederland en BelgiŽ. Door op deze wijze de producten op een andere manier aan te bieden, heeft u een HighEnd product tegen een zeer aantrekkelijke prijs.Flight forum 3542  5657 DW Eindhoven Nederland E-mailadres: info@intosurround.nl Telefoonnr.: +31 (0)40-2342415

Intosurround Eindhoven

 
Introductie streaming audio door Jord Groen
 

Jord Groen Triple M Audio Shop

 
HiFi Studio Zwaard
 

 
Fabscreations
 

Welkom bij Fabscreations. Onze website is nog in ontwikkeling, maar mocht u interesse hebben in 1 van de schilderijen of meer informatie willen, kunt u contact opnemen door gebruik te maken van het contactformulier op de site.

fabscreations

 
FWD Magazine
 

 Vindt hier de laatse reviews

FWD Magazine cover

 
You tube Qualityhifi
 

Klik hier voor de Qualityhifi-YouTube website en bekijk vele films en verslagen

Kijk ook op Qualityhifi youtube

 
Prima Luna
 

Durob Audio BV PO. Box 109  5250 AC Vlijmen The Netherlands primaluna@primaluna.nl

Prima Luna Prologue Dialogue

 
John Van Gent
 

In de hifi wereld heerst nog steeds de veronderstelling dat 'goed' duur moet zijn, JvG bewijst het tegendeel en biedt goede producten aan tegen een nog betere prijs. High-End audiokabels johnvangent De Hennepe 455 4003 BG Tiel info@jvg-kabels.nl

John Van Gent
High End Audiokabels

De John van Gent Magic-Link "Reference" plus

 
Amity HiFi
 

 

De CD Balancer van De Groef Audio simpel voordelig en zeer effectief review door John Van Polen 2010

CD BalancerDe CD Balancer van De Groef Audio simpel voordelig en zeer effectief.  Het afgelopen decennium zijn er verscheidene accessoires op de markt gekomen die beogen de aflezing van digitale schijfjes te verbeteren. Ik heb zelf ruime ervaring met de Furutech Disc Demagnetizer, de Bedini Clarifier, de Nespa Professional Optical Disc Finalizer, de AudioDesk CD Sound Improver en de Creaktiv CD Optimizer. Deze producten leiden -zeker in combinatie- tot een duidelijke en soms zelfs ronduit spectaculaire toename van de beeld- en geluidskwaliteit die ik geen enkele serieuze audio- en videoliefhebber zou willen onthouden.

Helaas zijn de prijzen van al dit fraais bepaald niet kinderachtig. Zou er op dit gebied nu niet iets simpels te bedenken zijn dat vergelijkbare effecten sorteert en toch maar weinig kost? Dat lijkt het uitgangspunt te zijn geweest bij de ontwikkeling van de CD Balancer die onlangs door het Groningse De Groef Audio op de markt is gebracht.

Het idee is van een verbluffende eenvoud. Door de in de praktijk altijd wat asymmetrische massaverdeling zal een digitaal schijfje min of meer worden rondgeslingerd in een loopwerk. De onvolprezen AudioDesk CD Sound Improver (“de snijmachine”) gaat dit probleem rigoureus te lijf door de CD perfect rond te slijpen, maar ja, daar heb je dus wel een robuust en duur apparaat voor nodig.

De CD Balancer bestaat uit niet meer dan drie stukjes kunststof die als steun dienen voor een conisch wieltje dat in de opening van de CD wordt geplaatst. De CD wordt verticaal en vrij beweegbaar opgehangen in de steunen en het zwaarste deel zal dan naar de onderkant zakken. Vervolgens trekken wij een stukje van ongeveer drie centimeter van het bijgeleverde rolletje tape en plakken dit op de bovenzijde. Deze procedure wordt indien nodig herhaald tot de CD geen voorkeursstand meer kent. Een kind kan de was doen. Leuk hoor, maar werkt het ook? Zou dit trucje nu werkelijk duidelijk hoorbare effecten sorteren? U kunt het geloven of niet, maar in wezen ben ik een scepticus. Eerst zelf horen en dan geloven, dat is mijn volgorde. De test kan beginnen!

CD Balancer

Nu zijn al mijn favoriete schijfjes al door de CD Sound Improver gegaan, maar ook plaatjes die perfect rond zijn gemaakt, kunnen in beginsel nog steeds een afwijkende massaverdeling hebben en dus baat hebben bij een “nabehandeling” in de CD Balancer. Enkele schijfjes die ik hierop heb gecontroleerd, leken echter toch al vrij goed in evenwicht, zodat ik dit aspect niet verder heb onderzocht. In het algemeen geldt dat een combinatie van alle genoemde CD-verbeteraars het best zal werken; geen enkele accessoire sluit hier een andere uit.

Om het effect op een onbehandelde CD correct te kunnen beoordelen, heb ik daarom eerst maar eens enkele kopietjes getrokken van die favoriete schijfjes. Om te beginnen van een fraaie verzamel CD van het beroemde Orpheus Chamber Orchestra  (DG 439 787-2). Even luisteren naar track 3 -een duizelingwekkend snel gespeeld stukje van Haydn- en vervolgens aan de slag met de tape. Het eerste stukje tape is al precies goed; de CD is z’n richtingsgevoel meteen kwijt. De lade van de Marantz SA-17 zoeft alweer dicht en bij de eerste tonen weet ik het al: dit is een voltreffer. De muziek spuit met duidelijk meer energie uit de luidsprekers; de toegenomen controle, dynamiek en snelheid zijn onmiskenbaar. En bij de stillere gedeelten komen er opeens zacht klinkende strijkers om de hoek kijken die op nerveuze wijze het ritme blijven aangeven en die mij nooit eerder in deze mate zijn opgevallen. Het effect van de CD Balancer is meer dan hoorbaar, eerder spectaculair wat mij betreft en zeker vergelijkbaar met wat de eerder genoemde kostbare apparaten klaarspelen. Tja, en dat komt dan door een stukkie tape van drie centimeter? Gelooft u het niet? Ik neem het u niet kwalijk. Ik zou het ook niet geloven als ik het niet zelf had ervaren. Er is nu eenmaal geen substituut voor eigen ondervinding.

Vervolgens mag het Rosenberg Trio weer eens opdraven; track 4 van hun meesterwerk Caravan behoort al jaren tot mijn vaste testopnamen. Het kale plaatje klinkt niet geweldig. Een beetje slapjes, zou ik zeggen. Wederom blijkt een stukje tape van drie centimeter genoeg; verder balanceren zou een eindeloos gehannes worden met piepkleine stukjes tape en daar heb ik nu even geen zin in. En ja hoor … weer die toegenomen kracht en energie. Hoe is het nou toch mogelijk! De eerste maten worden ondersteund door krachtig geslagen akkoorden die bij de eerste beluistering niet zo waren opgevallen. Ook lijkt de ruimte -of de installatie- iets gegroeid en staat de sologitaar nauwkeuriger in die ruimte, iets links van het midden. In twee woorden: bizar en super.

De beluisterde kopieën zijn trouwens gebrand op standaard CD-R schijfjes. Deze kunnen op zeer hoge snelheid worden gekopieerd en dat doet vermoeden dat er bij de productie redelijk strenge toleranties gelden ten aanzien van de “onbalans”. Navraag leert dat dit inderdaad het geval is. Zou het effect bij een “maximaal verkeerde” commerciële CD nog groter zijn? Een CD die ik onlangs gratis kreeg uitgereikt, namelijk “Live in het Concertgebouw” van Anima Eterna uit Brugge, is een geschikte kandidaat om dit te onderzoeken. Het schijfje gaat in de CD Balancer direct koppig met de tekst naar boven staan en is flink uit balans. Er moest uiteindelijk maar liefst een centimeter of tien (!) tape worden opgeplakt om het plaatje te dwingen de favoriete positie op te geven.

Beluisterd is het laatste stuk van de CD, de bekende Serenade opus 40 van Tchaikovsky. Voor de ingreep staan krachtige strijkers op de flanken van het dynamische geluidsbeeld er flink op los te jammeren. Weer komt er wat twijfel op: wat kan een stukkie tape hier nou aan veranderen? En wederom is dat na de eerste maten al duidelijk: meer ruimte-informatie, een minder scherpe, vollere en meer verfijnde strijkersklank, meer kracht en dynamiek … en inderdaad lijkt het effect hier nog groter dan bij de gekopieerde schijfjes.

CD Balancer

Het testen van accessoires is een hachelijke onderneming. Het gevaar dat je jezelf iets wijsmaakt, ligt natuurlijk altijd op de loer. Ik houd het simpel. Ik ga niet ingespannen zitten luisteren of ik een effect hoor. Het moet me overvallen; zo niet, dan doe ik geen uitspraken over de werkzaamheid. De CD Balancer heeft mij overvallen en behoort naar mijn mening tot de meest werkzame accessoires die er zijn. Het product heeft het uiterlijk en de prijs van een hebbedingetje, van een relatiegeschenk, maar in werkelijkheid sorteert het een effect waar menig eigenaar van een high end systeem doorgaans zonder blikken of blozen een kapitaal voor neertelt. Meer dan warm aanbevolen dus.

Tot slot nog enkele kanttekeningen. Ik heb de CD Balancer alleen getest in een Marantz SA-17. Er is geen reden te veronderstellen dat het in andere CD-spelers niet zal werken, maar strikt genomen kan ik daar geen uitspraken over doen. Dan de tape. De Groef garandeert min of meer dat deze in het loopwerk niet zal loslaten. Mocht dat wel gebeuren, dan draai je in het ergste geval het loopwerk de soep in. Voor de zekerheid de tape dus altijd nog even aandrukken voor het afspelen en dan zal het wel loslopen (maar dus niet loszitten). Het gaat trouwens om de gewone matte plakband van Tesa die in vele kantoorboekhandels verkrijgbaar is. Tot slot is het niet verstandig het evenwicht te bevorderen door stukjes tape van de CD af te trekken. In het ergste geval trek je wat van het label mee en een dergelijke beschadiging kan genoeg zijn om de CD onbruikbaar te maken. Plak er bij teveel tape aan de ene kant dus gewoon aan de andere kant weer wat bij.

Ik wens u alvast veel plezier met deze Nederlandse vinding die de komende jaren nog wel voor de nodige ophef zal zorgen in ons audiowereldje!


www.degroefaudio.nl

Door John van Polen